Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Kod produktu: ZK2
ISBN: 978-83-64512-81-0
Liczba stron: 368
Okładka: twarda
Kto jest odpowiedzialny za ochronę ludzi, mienia i środowiska w sytuacji kryzysowej na szczeblu lokalnym i ogólnopolskim? Jakie zmiany wprowadza Krajowy Plan Zarządzania Kryzysowego? Jakie kroki należy podjąć w sytuacji, gdy wyznaczone organy nie posiadają sił i środków adekwatnych do zagrożenia? Jak należycie wypełniać obowiązki w zakresie zapobiegania sytuacjom kryzysowym?
Książka stanowi praktyczny komentarz do zmian w przepisach regulujących okoliczności, w których konieczne jest reagowanie kryzysowe. Autor opisuje procedurę działania w sytuacjach kryzysowych, takich jak katastrofy naturalne (powodzie, anomalie pogodowe, epidemie), katastrofy techniczne (pożary, katastrofy komunikacyjne i budowlane, awarie urządzeń infrastruktury technicznej) oraz akty terroru (w tym cyberterroryzm) i inne zagrożenia. Wskazuje przy tym służby i podmioty, którym organy zarządzania kryzysowego powinny udzielać pomocy, oraz podpowiada, jak należycie przygotować zasoby ludzkie.
W opracowaniu w przejrzysty sposób przedstawiono działania mające na celu wyodrębnienie i objęcie szczególną ochroną infrastruktury krytycznej, a także opisano zakres i procedury reagowania kryzysowego stosowane w NATO. Publikacja została wzbogacona o zbiór tabel i schematów przydatnych w zarządzaniu kryzysowym.
Pozycja adresowana jest do przedstawicieli administracji rządowej i samorządowej zaangażowanych w zarządzanie kryzysowe oraz do pracowników i funkcjonariuszy służb, inspekcji i straży realizujących zadania z zakresu reagowania kryzysowego.
dr inż. Witold Skomra – doradca w Rządowym Centrum Bezpieczeństwa odpowiedzialny za obszar współpracy międzynarodowej, planowanie cywilne i ochronę infrastruktury krytycznej. Wykładowca akademicki w Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie. Były strażak – Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej. Autor książek i publikacji z zakresu bezpieczeństwa narodowego, zarządzania kryzysowego, oceny ryzyka i ochrony infrastruktury krytycznej.
Spis treści
Wykaz najważniejszych skrótów
Wstęp
Rozdział I. Wprowadzenie
1.1. Proces kształtowania systemu zarządzania kryzysowego
1.2. Zakres i struktura ustawy
Rozdział II. Zagrożenia wymagające zaangażowania administracji publicznej
2.1. Pojęcie sytuacji kryzysowej
2.2. Definicje pokrewne z sytuacją kryzysową
Rozdział III. Planowanie cywilne
Rozdział IV. Fazy zarządzania kryzysowego
4.1. Faza pierwsza – zapobieganie
4.2. Faza druga – przygotowanie
4.3. Faza trzecia – reagowanie
4.4. Faza czwarta – odbudowa
4.5. Warianty działania administracji publicznej w sytuacjach kryzysowych
Rozdział V. Raport o zagrożeniach dla bezpieczeństwa narodowego
5.1. Koordynacja prac nad Raportem o zagrożeniach bezpieczeństwa narodowego
5.2. Proces opracowywania Raportu
5.3. Elementy składowe Raportu o zagrożeniach bezpieczeństwa narodowego
5.4. Podsumowanie
Rozdział VI. Plany zarządzania kryzysowego
6.1. Cykl planowania
6.2. Dokumenty wyjściowe do sporządzenia planów zarządzania kryzysowego
6.3. Siatka bezpieczeństwa
6.4. Zawartość planów zarządzania kryzysowego
6.5. Zatwierdzanie i aktualizacja planów
Rozdział VII. Krajowy Plan Zarządzania Kryzysowego
7.1. Charakterystyka zagrożeń oraz ocena ryzyka ich wystąpienia, w tym dotyczących infrastruktury krytycznej, oraz mapy ryzyka i mapy zagrożeń
7.2. Zadania i obowiązki uczestników zarządzania kryzysowego w formie siatki bezpieczeństwa
7.3. Zestawienie sił i środków planowanych do wykorzystania w sytuacjach kryzysowych
7.4. Zespół przedsięwzięć na wypadek sytuacji kryzysowych, w tym zadania w zakresie monitorowania zagrożeń
7.5. Tryb uruchamiania niezbędnych sił i środków uczestniczących w realizacji planowanych przedsięwzięć na wypadek sytuacji kryzysowej
7.6. Procedury reagowania kryzysowego określające sposób postępowania w sytuacjach kryzysowych
7.7. Współdziałanie między podmiotami uczestniczącymi w realizacji planowanych przedsięwzięć na wypadek sytuacji kryzysowej
7.8. Załączniki funkcjonalne do KPZK
7.9. Plany zarządzania kryzysowego stanowiące załączniki funkcjonalne do KPZK
Rozdział VIII. Infrastruktura krytyczna
8.1. Pojęcie infrastruktury krytycznej i ochrony infrastruktury krytycznej
8.2. Narodowy Program Ochrony Infrastruktury Krytycznej
8.3. Obowiązek ochrony infrastruktury krytycznej
8.4. Realizacja zadań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej
Rozdział IX. Rola i zadania ABW w zarządzaniu kryzysowym i ochronie infrastruktury krytycznej
9.1. Rola organów zarządzania kryzysowego w przeciwdziałaniu zagrożeniom terrorystycznym i minimalizowaniu ich skutków
9.2. Współpraca ABW z RCB i administracją centralną
9.3. Rola szefa ABW przy tworzeniu Raportu o zagrożeniach bezpieczeństwa narodowego
9.4. Współpraca ABW z posiadaczami samoistnymi i zależnymi obiektów, instalacji lub urządzeń infrastruktury krytycznej
9.5. Współpraca ABW z terenowymi organami zarządzania kryzysowego
9.6. Udział Szefa ABW w pracy Rządowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego
Rozdział X. Organy zarządzania kryzysowego
10.1. Szczebel centralny
10.2. Szczebel wojewódzki
10.3. Szczebel powiatowy
10.4. Szczebel gminny
Rozdział XI. Rola i zadania Rządowego Centrum Bezpieczeństwa
11.1. Miejsce RCB w administracji rządowej
11.2. Proces tworzenia RCB
11.3. Zadania Dyrektora RCB
11.4. Ustawowe zadania RCB
Rozdział XII. System i narzędzia zarządzania kryzysowego
12.1. Szczebel centralny
12.2. Szczebel wojewódzki
12.3. Szczebel powiatowy
12.4. Szczebel gminny
Rozdział XIII. Realizacja zobowiązań sojuszniczych w ramach zadań zarządzania kryzysowego
13.1. System Reagowania Kryzysowego NATO (NATO Crisis Response System)
13.2. Proces wprowadzania przedsięwzięć NCRS w ramach NATO
13.3. Proces zarządzania kryzysowego NATO
13.4. Wykaz przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego
13.5. Stopnie alarmowe i zasady ich wprowadzania
Rozdział XIV. Finansowanie zarządzania kryzysowego
Zakończenie
Spis schematów
Spis tabel
Bibliografia
Orzecznictwo
Dokumenty i akty prawne
Artykuły i strony internetowe