Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Twój koszyk jest pusty

Wyszukiwarka


Profesjonalny sekretariat w placówce oświatowej

Podziel się:

Wykop Facebook Twitter Twitter
 

Kod produktu: PSwPO

Wydawnictwo: PRESSCOM

Biblioteka Administracja Publiczna

Rok wydania: 2016

ISBN: 978-83-64512-96-4

Liczba stron: 200

Okładka: twarda

Cena: 128,00

Dostępność: Produkt dostępny

Darmowa wysyłka

Opis

W jaki sposób reagować w trudnych sytuacjach z rodzicami? Co zrobić, aby szkolny system kancelaryjny był profesjonalny? Jakie są zasady tworzenia aktów prawa wewnątrzszkolnego? Na co zwracać uwagę przy pracy z danymi osobowymi? Jak utrzymywać pozytywne relacje z dyrektorem, nauczycielami i uczniami?

 

Sekretariat to wizytówka każdej szkoły, dlatego jego organizacja stanowi jedno z najistotniejszych zadań związanych z koordynowaniem działalności placówki oświatowej. Niniejszy poradnik jest odpowiedzią na zapotrzebowanie środowiska szkolnego na opracowanie, które pomoże osobom prowadzącym sekretariaty „odnaleźć się” w licznych przepisach i obowiązkach oraz sprostać oczekiwaniom otoczenia.

 

Autorka wskazuje i szczegółowo omawia akty prawne istotne w codziennej pracy osób zatrudnionych w szkolnym sekretariacie. Podpowiada, jak uporządkować dokumentację, aby ułatwić pracę sobie, dyrektorowi i całej społeczności szkolnej. Czytelnicy dowiedzą się o zasadach archiwizacji dokumentacji oraz poznają obowiązki w zakresie ochrony danych osobowych. Znajdą także porady, w jaki sposób redagować oficjalne pisma oraz jak profesjonalnie prowadzić rozmowy telefoniczne.

 

Wiele uwagi poświęcono sposobom łagodzenia trudnych sytuacji, gdyż to właśnie pracownik sekretariatu jest często mediatorem między rodzicami a nauczycielami czy dyrektorem. Zawarte w książce jednoznaczne wskazówki pozwolą przekonać się, że współpraca z organem prowadzącym, organem nadzoru pedagogicznego oraz jednostkami zewnętrznymi czy interesantami nie musi być stresująca.

 

Z porad zawartych w książce skorzystają zarówno początkujący, jak i wieloletni pracownicy szkolnych sekretariatów. Wskazane przykłady zmotywują czytelników do podejmowania konkretnych działań podnoszących jakość pracy i satysfakcję z jej wykonywania, a przedstawione wzory (także w wersji edytowalnej na płycie CD) pozwolą natomiast uporządkować szkolne procedury.

Autorzy

Małgorzata Kuśmierczyk – główny specjalista ds. oświaty w starostwie powiatowym. Zajmuje się realizacją spraw z zakresu zadań i uprawnień organu prowadzącego szkoły i placówki oświatowej. Jest również wykładowcą w szkołach dla dorosłych oraz prowadzi szkolenia z zakresu oświaty, administracji, przedsiębiorczości oraz komunikacji społecznej. Posiada certyfikat doradcy zawodowego. W przeszłości pełniła obowiązki dyrektora szkoły niepublicznej.

Spis treści

Profesjonalny sekretariat w placówce oświatowej

Autor: Małgorzata Kuśmierczyk

 

Spis treści

Spis skrótów

Akty prawne

Wprowadzenie

 

1.         Sekretariat – co to za miejsce?

2.         Kto pracuje w sekretariacie – status zawodowy sekretarki

3.         Trochę prawa, czyli akty, na podstawie których działa szkoła

 

3.1.          Prawo zewnętrzne

3.2.          Prawo wewnątrzszkolne

3.3.          Zasady tworzenia aktów prawa wewnątrzszkolnego

3.3.1.          Metryka sprawy

 

4.         Dokumentacja szkolna – dokumenty, które znajdziemy w sekretariacie

 

4.1.          Sprostowanie błędu w dokumentacji

4.2.          Zniszczenie dokumentacji szkolnej

4.3.          Wydawanie duplikatów dokumentów

4.4.          Poświadczanie zgodności kopii z oryginałem

4.5.          Opłaty za wydanie duplikatu

 

5.         Pieczęcie szkolne

 

5.1.          Procedura zamawiania pieczęci urzędowych przez szkołę

5.2.          Używanie pieczęci urzędowej

5.3.          Przechowywanie pieczęci urzędowych

5.4.          Utrata pieczęci urzędowej

5.5.          Zniszczenie pieczęci urzędowych

5.6.          Inne pieczęcie w szkole

5.7.          Ewidencja pieczęci

 

6.         Organizacja pracy sekretariatu

 

6.1.          Przyjmowanie i obieg korespondencji – instrukcja kancelaryjna

6.2.          System kancelaryjny

6.3.          Dekretowanie pism

6.4.          Wysyłanie korespondencji

6.5.          Przechowywanie dokumentacji w sekretariacie

6.6.          Przybory i materiały biurowe

6.7.          Obsługa urządzeń biurowych

6.8.          Rzeczowy wykaz akt

6.9.          Archiwizowanie akt – jak nie utonąć w powodzi starych dokumentów

6.10.       Druki ścisłego zarachowania

6.10.1.       Gospodarowanie drukami ścisłego zarachowania

6.10.2.       Ewidencja druków ścisłego zarachowania

6.10.3.       Przechowywanie druków ścisłego zarachowania

 

7.         Korespondencja szkolna

 

7.1.          Rodzaje pism

7.2.          Zasady redagowania pism

7.3.          Części składowe prawidłowo sporządzonych pism

7.3.1.          Nagłówek

7.3.2.          Miejscowość i data

7.3.3.          Numer pisma

7.3.4.          Nazwa i adres odbiorcy

7.3.5.          Zwięzłe określenie przedmiotu sprawy

7.3.6.          Treść pisma

7.3.7.          Formuła zakończeniowa

7.3.8.          Podpis

7.3.9.          Załączniki

7.3.10.       „Do wiadomości” lub „otrzymują”

7.4.          Układ graficzny treści pisma

7.5.          Kultura języka korespondencji

7.6.          Korespondencja elektroniczna

 

8.         Ochrona danych osobowych w szkole

 

8.1.          Akty prawne dotyczące przetwarzania i ochrony danych osobowych

8.2.          Podstawowe informacje na temat przetwarzania i ochrony danych osobowych

8.3.          Przedmiotowy i podmiotowy zakres stosowania ustawy o ochronie danych osobowych

8.4.          Dane osobowe – zbieranie, przechowywanie, przetwarzanie

8.5.          Udzielanie informacji publicznej

8.6.          Administrator bezpieczeństwa informacji – nowe obowiązki

8.6.1.          Wymagania w stosunku do nowego ABI

8.7.          Rejestr zbioru danych

8.8.          Przekazywanie danych osobowych do państw trzecich

 

9.         System informacji oświatowej

 

9.1.          Akty prawa regulujące zadania związane z systemem informacji oświatowej

9.2.          Sporządzanie sprawozdań SIO

9.3.          Rejestr Szkół i Placówek Oświatowych

 

10.       Zarządzanie czasem – czyli jak na chwilę zsiąść z karuzeli zadań

 

10.1.       Organizacja pracy

10.2.       Planowanie i „złodzieje czasu”

10.3.       Metoda SMART

10.3.1.       Jak rozpoznać, czy stawiane cele są SMART?

 

11.       Sprawna komunikacja z szefem, współpracownikami, uczniami oraz interesantami

 

11.1.       Komunikacja werbalna

11.2.       Komunikacja niewerbalna

11.3.       Zależności przestrzenne

11.4.       Sekretarka a przełożony

11.5.       Sekretarka a nauczyciele

11.6.       Sekretarka a rodzice

11.7.       Sekretarka a uczniowie

11.8.       Asertywność

 

12.       Komunikacja telefoniczna

 

13.       Savoir-vivre i pochodne

 

13.1.       Etyka pracy

13.2.       Kultura osobista – nerwy trzymamy na wodzy

13.3.       Doskonalenie zawodowe sekretarek

13.4.       Wygląd zewnętrzny – jak nas widzą, tak nas piszą

13.5.       Dobre maniery

 

Bibliografia

Źródła

Spis wzorów

Ostatnio przeglądane

Profesjonalny sekretariat w placówce oświatowej
 

Profesjonalny sekretariat w placówce oświatowej

Małgorzata Kuśmierczyk

Cena: 128,00 zł
więcej