Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Kod produktu: MBZwJST
ISBN: 978-83-64512-39-1
Liczba stron: 364
Okładka: twarda
Inna forma zapisu budżetu, z której prawie nikt nie korzysta, czy atrakcyjna alternatywa dla budżetu tradycyjnego? Skomplikowane procedury wdrożenia i niepotrzebne koszty, a może przydatne narzędzie racjonalizacji wydatków w jednostce?
Przewodnik pomaga zmienić podejście do budżetu zadaniowego, wyjaśniając, jakie korzyści płyną z jego wdrożenia w jednostkach samorządu terytorialnego. Dzięki książce każdy odpowiedzialny za budżetowanie w jednostce pozna zasady określania celów i zadań w budżecie oraz prawidłowego doboru mierników ich realizacji. Dowie się, jak wybrać najlepszą metodę wykonania zadania, oszacować koszty i skonstruować plan wydatków w układzie zadaniowym. Uniknie błędów podczas ewidencjonowania wydatków i sporządzania sprawozdania z wykonania budżetu zadaniowego.
W przewodniku zostały wyjaśnione problematyczne kwestie dotyczące m.in.:
Książka zawiera liczne przykłady mierników dla najważniejszych zadań JST i jednostek budżetowych, omówienie budżetów zadaniowych wdrożonych w konkretnych jednostkach i tabele prezentujące strukturę wydatków w JST.
„Metody budżetowania zadaniowego w jednostkach samorządu terytorialnego. Przewodnik”
Autorzy: Elżbieta Malinowska-Misiąg, Jan Misiąg, Wojciech Misiąg, Marcin Tomalak
Spis treści
Wykaz skrótów
1. Wprowadzenie
2. Zadania i ustrój jednostek samorządu terytorialnego
2.1. Podstawowe akty prawne
2.2. Zadania samorządu terytorialnego
2.3. Organy samorządu terytorialnego
2.3.1. Organy stanowiące
2.3.2. Organy wykonawcze
2.4. Finanse jednostek samorządu terytorialnego
3. Budżet zadaniowy – podstawowe pojęcia
3.1. Budżet dla mieszkańców
3.2. Budżet zadaniowy – nasza definicja
3.3. Istota budżetowania zadaniowego
3.3.1. Rola budżetu w funkcjonowaniu JST
3.3.2. Dlaczego budżet zadaniowy jest lepszy od budżetu tradycyjnego?
3.4. Budżet zadaniowy w polskim prawie finansowym
3.5. Budżet zadaniowy a wieloletnie planowanie budżetowe
3.5.1. Wieloletnia prognoza finansowa jednostki samorządu terytorialnego
3.5.2. Rola budżetowania zadaniowego w planowaniu wieloletnim
3.6. Budżet zadaniowy a strategia rozwoju
3.7. Układ budżetu zadaniowego
3.7.1. Zakres podmiotowy budżetu zadaniowego
3.7.2. Struktura zadań
3.7.3. Inwestycje w budżecie zadaniowym
3.7.4. Lista zadań
3.7.5. Wybór mierników wykonania zadań
4. Mierniki budżetu zadaniowego
4.1. Klasyfikacja mierników
4.2. Wartość bazowa, planowana wartość docelowa, wykonanie
4.3. Mierniki stopnia realizacji celów
4.4. Mierniki wykonania zadań
4.5. Cechy dobrych mierników
4.5.1. Kiedy mierniki są „SMART”?
4.5.2. Nie ma metody SMART – jest tylko zestaw kryteriów
4.5.3. Źródła informacji o dobrych miernikach
4.6. Ryzyka związane ze złymi miernikami
4.6.1. Złe mierniki zniekształcają strukturę budżetu
4.6.2. Złe mierniki zniekształcają sposób działania jednostek organizacyjnych
4.6.3. Złe mierniki zniekształcają ocenę funkcjonowania administracji
4.7. Mierniki dla wybranych zadań samorządowych
4.7.1. Administracja – sprawy obywatelskie (funkcjonowanie urzędów)
4.7.2. Edukacja – przedszkola
4.7.3. Edukacja – szkoły
4.7.4. Kultura
4.7.5. Ochrona zdrowia
4.7.6. Pomoc społeczna
4.7.7. Polityka transportowa i gospodarka komunalna
4.7.8. Zagospodarowanie przestrzenne
4.7.9. Zarządzanie majątkiem i finansami
5. Ustalanie wartości mierników
5.1. Dokumentacja mierników
5.1.1. Przejrzystość mierników
5.1.2. Karty mierników
5.1.3. Zasoby statystyki publicznej i resortowe zbiory danych
5.2. Źródła informacji do obliczenia wartości mierników
5.2.1. Podstawa – dokumenty sporządzane niezależnie od procedur BZ
5.2.2. Szczególna rola ewidencji i sprawozdawczości budżetowej
5.2.3. Nie wszystko można znaleźć w dokumentach
5.2.4. Alternatywne źródła danych – ankiety, badania bezpośrednie
5.2.5. Warunki stosowania alternatywnych źródeł danych
5.2.6. Wyniki obliczeń mierników muszą być dokumentowane
5.2.7. Jak zapewnić porównywalność wyników w czasie?
5.2.8. Problemy z reprezentatywnością badań
5.2.9. Efektywność systemu mierzenia wyników. Czy to się opłaca?
5.3. Weryfikacja sprawozdawczych wartości mierników
5.3.1. Dlaczego weryfikacja jest niezbędna?
5.3.2. Weryfikacja systemu gromadzenia danych i weryfikacja obliczeń
5.3.3. Kto powinien sprawdzać rzetelność obliczenia wartości mierników?
6. Procedura planistyczna budżetu zadaniowego
6.1. Rola budżetu zadaniowego w formalnej procedurze budżetowej
6.1.1. Podstawy procedury budżetowej w ustawie o finansach publicznych
6.1.2. Budżet zadaniowy jako instrument zarządzania finansami
6.1.3. Tryb prac nad budżetem a budżet zadaniowy
6.1.4. Założenia do budżetu jednostki samorządu terytorialnego
6.2. Limit wydatków
6.2.1. Prognoza dochodów
6.2.2. Dochody z budżetu państwa
6.2.3. Dochody z podatków i opłat
6.2.4. Dochody z majątku
6.2.5. Dotacje na zadania własne
6.2.6. Środki z budżetu Unii Europejskiej
6.2.7. Inne dochody
6.2.8. Limit deficytu
6.3. Planowanie celów i zadań – docelowe wartości mierników
6.4. Planowanie wydatków - kosztorys wykonania zadań
6.4.1. Wybór metody realizacji zadania
6.4.2. Wspólne założenia do kalkulacji wydatków
6.5. Oszacowanie kosztów wykonania zadania
6.5.1. Planowanie wynagrodzeń
6.5.2. Planowanie wydatków na świadczenia pieniężne
6.5.3. Planowanie wydatków rzeczowych
6.5.4. Planowanie dotacji
6.5.5. Planowanie inwestycji
6.5.6. Planowanie kosztów obsługi długu
6.5.7. Bezpieczniki
6.6. Bilansowanie i korekty
6.7. Uchwalanie budżetu
7. Wykonywanie budżetu a budżet zadaniowy
7.1. Zatwierdzanie wydatków
7.2. Monitorowanie przebiegu wykonania budżetu zadaniowego
7.3. Ewidencja i sprawozdawczość
7.4. Ewidencja wydatków w budżecie zadaniowym
7.4.1. Ewidencja budżetu zadaniowego a system rachunkowości budżetowej
7.4.2. Zarządzanie jednostką jako zadanie budżetu zadaniowego
7.4.3. Zasady klasyfikacji wydatków według zadań budżetu zadaniowego
8. Rozliczenie wykonania budżetu zadaniowego
8.1. Sprawozdanie z wykonania budżetu zadaniowego
8.2. Ocena wykonania budżetu zadaniowego
8.2.1. Ocena skuteczności wykonania zadań
8.2.2. Ocena wykonania planu dochodów i wydatków
8.2.3. Ocena efektywności wykonania zadań
8.2.4. Wykonanie budżetu zadaniowego a absolutorium
8.3. Wnioski ze sprawozdania
9. Wybrane zagadnienia
9.1. Budżet zadaniowy jako forma dialogu z mieszkańcami
9.1.1. Jawność i przejrzystość finansów publicznych
9.1.2. Warunki efektywnego udziału mieszkańców w pracach budżetowych
9.2. Budżet zadaniowy województwa samorządowego
9.3. Budżet zadaniowy a organizacja urzędu
9.4. Bariery wdrażania
9.4.1. Niechęć administracji
9.4.2. Niezgodność norm prawnych z faktycznymi możliwościami
9.4.3. Kadry
9.4.4. Statystyka
Zakończenie
Bibliografia
Spis rysunków i tabel
Aneksy
Elżbieta Malinowska-Misiąg, Jan Misiąg, Wojciech Misiąg, Marcin Tomalak