Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Kod produktu: PSwPO
ISBN: 978-83-64512-96-4
Liczba stron: 200
Okładka: twarda
W jaki sposób reagować w trudnych sytuacjach z rodzicami? Co zrobić, aby szkolny system kancelaryjny był profesjonalny? Jakie są zasady tworzenia aktów prawa wewnątrzszkolnego? Na co zwracać uwagę przy pracy z danymi osobowymi? Jak utrzymywać pozytywne relacje z dyrektorem, nauczycielami i uczniami?
Sekretariat to wizytówka każdej szkoły, dlatego jego organizacja stanowi jedno z najistotniejszych zadań związanych z koordynowaniem działalności placówki oświatowej. Niniejszy poradnik jest odpowiedzią na zapotrzebowanie środowiska szkolnego na opracowanie, które pomoże osobom prowadzącym sekretariaty „odnaleźć się” w licznych przepisach i obowiązkach oraz sprostać oczekiwaniom otoczenia.
Autorka wskazuje i szczegółowo omawia akty prawne istotne w codziennej pracy osób zatrudnionych w szkolnym sekretariacie. Podpowiada, jak uporządkować dokumentację, aby ułatwić pracę sobie, dyrektorowi i całej społeczności szkolnej. Czytelnicy dowiedzą się o zasadach archiwizacji dokumentacji oraz poznają obowiązki w zakresie ochrony danych osobowych. Znajdą także porady, w jaki sposób redagować oficjalne pisma oraz jak profesjonalnie prowadzić rozmowy telefoniczne.
Wiele uwagi poświęcono sposobom łagodzenia trudnych sytuacji, gdyż to właśnie pracownik sekretariatu jest często mediatorem między rodzicami a nauczycielami czy dyrektorem. Zawarte w książce jednoznaczne wskazówki pozwolą przekonać się, że współpraca z organem prowadzącym, organem nadzoru pedagogicznego oraz jednostkami zewnętrznymi czy interesantami nie musi być stresująca.
Z porad zawartych w książce skorzystają zarówno początkujący, jak i wieloletni pracownicy szkolnych sekretariatów. Wskazane przykłady zmotywują czytelników do podejmowania konkretnych działań podnoszących jakość pracy i satysfakcję z jej wykonywania, a przedstawione wzory (także w wersji edytowalnej na płycie CD) pozwolą natomiast uporządkować szkolne procedury.
Małgorzata Kuśmierczyk – główny specjalista ds. oświaty w starostwie powiatowym. Zajmuje się realizacją spraw z zakresu zadań i uprawnień organu prowadzącego szkoły i placówki oświatowej. Jest również wykładowcą w szkołach dla dorosłych oraz prowadzi szkolenia z zakresu oświaty, administracji, przedsiębiorczości oraz komunikacji społecznej. Posiada certyfikat doradcy zawodowego. W przeszłości pełniła obowiązki dyrektora szkoły niepublicznej.
„Profesjonalny sekretariat w placówce oświatowej”
Autor: Małgorzata Kuśmierczyk
Spis treści
Spis skrótów
Akty prawne
Wprowadzenie
1. Sekretariat – co to za miejsce?
2. Kto pracuje w sekretariacie – status zawodowy sekretarki
3. Trochę prawa, czyli akty, na podstawie których działa szkoła
3.1. Prawo zewnętrzne
3.2. Prawo wewnątrzszkolne
3.3. Zasady tworzenia aktów prawa wewnątrzszkolnego
3.3.1. Metryka sprawy
4. Dokumentacja szkolna – dokumenty, które znajdziemy w sekretariacie
4.1. Sprostowanie błędu w dokumentacji
4.2. Zniszczenie dokumentacji szkolnej
4.3. Wydawanie duplikatów dokumentów
4.4. Poświadczanie zgodności kopii z oryginałem
4.5. Opłaty za wydanie duplikatu
5. Pieczęcie szkolne
5.1. Procedura zamawiania pieczęci urzędowych przez szkołę
5.2. Używanie pieczęci urzędowej
5.3. Przechowywanie pieczęci urzędowych
5.4. Utrata pieczęci urzędowej
5.5. Zniszczenie pieczęci urzędowych
5.6. Inne pieczęcie w szkole
5.7. Ewidencja pieczęci
6. Organizacja pracy sekretariatu
6.1. Przyjmowanie i obieg korespondencji – instrukcja kancelaryjna
6.2. System kancelaryjny
6.3. Dekretowanie pism
6.4. Wysyłanie korespondencji
6.5. Przechowywanie dokumentacji w sekretariacie
6.6. Przybory i materiały biurowe
6.7. Obsługa urządzeń biurowych
6.8. Rzeczowy wykaz akt
6.9. Archiwizowanie akt – jak nie utonąć w powodzi starych dokumentów
6.10. Druki ścisłego zarachowania
6.10.1. Gospodarowanie drukami ścisłego zarachowania
6.10.2. Ewidencja druków ścisłego zarachowania
6.10.3. Przechowywanie druków ścisłego zarachowania
7. Korespondencja szkolna
7.1. Rodzaje pism
7.2. Zasady redagowania pism
7.3. Części składowe prawidłowo sporządzonych pism
7.3.1. Nagłówek
7.3.2. Miejscowość i data
7.3.3. Numer pisma
7.3.4. Nazwa i adres odbiorcy
7.3.5. Zwięzłe określenie przedmiotu sprawy
7.3.6. Treść pisma
7.3.7. Formuła zakończeniowa
7.3.8. Podpis
7.3.9. Załączniki
7.3.10. „Do wiadomości” lub „otrzymują”
7.4. Układ graficzny treści pisma
7.5. Kultura języka korespondencji
7.6. Korespondencja elektroniczna
8. Ochrona danych osobowych w szkole
8.1. Akty prawne dotyczące przetwarzania i ochrony danych osobowych
8.2. Podstawowe informacje na temat przetwarzania i ochrony danych osobowych
8.3. Przedmiotowy i podmiotowy zakres stosowania ustawy o ochronie danych osobowych
8.4. Dane osobowe – zbieranie, przechowywanie, przetwarzanie
8.5. Udzielanie informacji publicznej
8.6. Administrator bezpieczeństwa informacji – nowe obowiązki
8.6.1. Wymagania w stosunku do nowego ABI
8.7. Rejestr zbioru danych
8.8. Przekazywanie danych osobowych do państw trzecich
9. System informacji oświatowej
9.1. Akty prawa regulujące zadania związane z systemem informacji oświatowej
9.2. Sporządzanie sprawozdań SIO
9.3. Rejestr Szkół i Placówek Oświatowych
10. Zarządzanie czasem – czyli jak na chwilę zsiąść z karuzeli zadań
10.1. Organizacja pracy
10.2. Planowanie i „złodzieje czasu”
10.3. Metoda SMART
10.3.1. Jak rozpoznać, czy stawiane cele są SMART?
11. Sprawna komunikacja z szefem, współpracownikami, uczniami oraz interesantami
11.1. Komunikacja werbalna
11.2. Komunikacja niewerbalna
11.3. Zależności przestrzenne
11.4. Sekretarka a przełożony
11.5. Sekretarka a nauczyciele
11.6. Sekretarka a rodzice
11.7. Sekretarka a uczniowie
11.8. Asertywność
12. Komunikacja telefoniczna
13. Savoir-vivre i pochodne
13.1. Etyka pracy
13.2. Kultura osobista – nerwy trzymamy na wodzy
13.3. Doskonalenie zawodowe sekretarek
13.4. Wygląd zewnętrzny – jak nas widzą, tak nas piszą
13.5. Dobre maniery
Bibliografia
Źródła
Spis wzorów